بررسی بهترین های سیتروئن در بازار خودرو ایران
کمی قبل شرکت خودرو سازی سیتروئن از خودروی کراس اوور c5 خودش رسما رونمایی کرد، این یک محصول جدید است ودر مقابل رقبا حرف هاي زیادی برای گفتن دارد. خودروی سیتروئن کراساوور C5 ایرکراس را میتوان یکی از خودرو های به صرفه و اقتصادی این شرکت نامید چرا که از قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا برخوردار است. این خودرو در دو مدل بنزینی و ۳ مدل دیزلی به بازار عرضه خواهد شد.
سیتروئن اعلام کرده است که کراساوور C5 ایرکراس بر روی فناوریهاي مربوط به سیستم تعلیق و همچنین صندلیهاي آسان تمرکز داشته و ادعای کیفیت دراین دو موضوع را دارد. مهندسین این شرکت مدعی هستند کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن مانند یک قالی پرنده عمل میکند و افرادی که به دنبال یک رانندگی بسیار آرام و نرم هستند روی این کراساوور حساب ویژهاي باز کنند.
طبق اعلام کارشناسان بازار خودرو این ادعای سیتروئن بعداً می تواند مشکل ساز باشد ولی مهندسین شرکت مدعی هستند ضربه گیرهای هیدرولیک و پیشرفته در سیستم تعلیق خودرو باعث میشود که پستی و بلندیهاي جاده در داخل کابین حس نشده و کمترین تاثیر را روی خودرو بگذارند.
از دیگر دلایل اسانی موجود دراین خودرو صندلیهاي بسیار باکیفیت آن است کامفورت سیت نامیده شده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این صندلیها با توجه به نوع ساخت و کیفیت ساخت، راننده و سرنشینان رابه یاد مبلهاي خانگی میاندازد و اسانی انها را در داخل خودرو به سرنشینان هدیه می دهد.
از دیگر مزایای صندلیهاي این خودرو قابلیت تا شدن آنهاست تا زمانهایي که صاحب خودرو قصد دارد یک جسم بزرگ را در داخل خودرو جا دهد، از فضای بیشتری برخوردار باشد. بطور معمول صندلی عقب این خودرو چیزی درحدود ۵۷۰ تا ۷۲۰ لیتر ظرفیت دارد که با تا شدن صندلیهاي عقب این خودرو به ۱۶۳۰ لیتر ارتقا پیدا میکند.
از دیگر مواردی که میتوان در مورد کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن گفت امنیت بسیار بالای آن است که البته نشان اصلی سیتروئن در تمام محصولاتش است. آخرین استانداردهای ایمنی خودرو دراین محصول بکار گرفته شده است و تجهیزات ایمنی آن بسیار تکمیل است. استاندارهایی هم چون سیستم ترمز خودکار، کروز نظارت هوشمند، سیستم بازرسی چسبندگی و سیستم هشدار بین خطوط دراین خودرو تعبیه شده است که به یک رانندگی امن و ایمن کمک می نماید.
از دیگر نکات قابل ذکر و جالب در مورد کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن آپشنبندی آن توسط سیتروئن است که مشتریانی که دنبال آپشنهاي بیشتر برای سرگرمی هستند میتوانند بطور مثال این خودرو رابا یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جلوی راننده و یک نمایشگر۸ اینچی روی کنسول سفارش دهند. همچنین تودوزی و نمای داخلی این خودرو نیز رنگ بندیهاي متفاوتی دارد که مشتری قادر به انتخاب هر کدام از رنگهاي نارنجی، مشکی، بژ و خاکستری است تا بتواند طبق سلیقه خود علاوه بر رنگ بیرونی، رنگ داخل خودرو را نیز تعیین نماید.
کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن دارای مدلهاي مختلفی است که مدل PureTech 130 با یک گیربکس ۶ سرعته دستی و PureTech 180 این خودرو با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به مشتریان قابل تحویل است. همچنین علاقه مندان به خرید مدلهاي دیزلی میتوانند این خودرو را در مدل BlueHDi 130 با گیربکس دستی یا اتوماتیک سفارش دهند و همچنین BlueHDi 180 نیز در مدل کاملا اتوماتیک به مشتریان قابل عرضه است.
از دیگر اطلاعات موجود در مورد کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن میتوان به عرضه پلایگن هیبریدی این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. قابل ذکر است که این اولین خودروی پلاگین هیبریدی سیتروئن درسال ۲۰۱۹ خواهد بود. البته طبق شنیدهها سیتروئن برنامه زیادی برای عرضه مدلهاي مختلف از این رده خودروها را دارد که شاید سال ۲۰۱۹ آغاز بزرگی برای انها باشد.
در مورد قیمت این خودرو اطلاعات در دست نیست ولی در مورد عرضه کراساوور C5 ایرکراس سیتروئن در بازار باید گفت که بازار اروپا تنها بازاری است که در حال حاضر برای این خودرو درنظر گرفته شده است و برای عرضه این خودرو در سایر قارهها تصمیم گیری نشده و یا حداقل اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است. بنظر می رسد این خودرو در انتهای سال ۲۰۱۹ وارد بازارهای دیگر خواهد شد.
آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟
هر چند بسیاری انتقاد میکنند که این خودرو با پایان تولیدش در سطح جهانی تازه به کشورمان راه یافت، اما با توجه به شرایط بازار انحصاری و فاقد تنوع ابتدای دهه 80، زانتیا یک گزینه کاملا مطلوب و مدرن محسوب می شد. پس از ژیان، زانتیا تنها سیتروئن موفق و پرفروش بازار کشورمان محسوب می شود که به لطف توانایی هاي حرکتی قابل قبول و دینامیک، رانندگی لذتبخش توأم با سواری نرم و آسان، خاطرات خوبی از خود به جا گذاشت.
این دست دوم وسوسه انگیز
بازار خودرو های کارکرده، همواره رونق خوبی دارد چرا که در بیشتر موارد می توان با مبلغی معادل یک خودرو صفر کیلومتر، ماشین دست دوم به مراتب بهتر و مجهزتری را خریداری کرد. در بین فهرست خودرو های کارکرده با توجه به بودجه موجود، برخی خودروها وسوسه انگیز ودر عین حال خطرناک بنظر میرسند. وسوسه انگیز ازآن جهت که پرستیژ و عملکرد فنی بسیار خوبی داشته و خطرناک ازآن جهت که احتمال نهفته بودن هزینه هاي سنگین در انها وجوددارد.
یک یاز این گزینه ها، سیتروئن زانتیاست؛ خودرویی که مدتی پس از تولیدش به حاشیه رانده شده و بعلت دید منفی کاذبی که پیرامون استهلاک و مسئله ایمنی آن در تصادفات به وجود آمد، بازار دست دوم به آن روی چندان خوشی نشان نداد اما مدتی است که مجددا بازار خرید و فروش آن گرم شده و بازار مطلوبی دارد. زانتیا بعنوان جانشین سیتروئن BX، درسال 1993 بر اساس پلتفرمی کاملا جدید وارد بازار شد؛ پلتفرمی که بعد ها پایه و اساس پژو 406 را شکل داد.
پیشرانه هاي 1.6 لیتری تا 3 لیتری 6 سیلندر با گیربکس هاي دستی و اتوماتیک برای آن قابل سفارش بودو درسال 1998 یک نوبت فیس لیفت با تغییرات قابل توجه در سازه اتاق و مجموعه فنی را تجربه کرد و تا پایان تولیدش درسال 2002، بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه ازآن به فروش رفته بود. زانتیا در نسخه خاصی از خود موسوم به اکتیوا، پس از 2 دهه همان گونه رکورددار تحمل شتاب جانبی در تست گوزن نشریه Teknikensvarid بوده است.
زانتیا در کشورمان
زانتیای موجود در بازار کشورمان از نوع فاز 2 «فیس لیفت پس از سال 98» با پیشرانه هاي 1.8 لیتری «XU7JPL4» و 2 لیتری «XU10J4R» مجهز به تعلیق هیدروپنوماتیک ساده و گیربکس پنج سرعته دستی است. سه سطح رفاهی ساده «X»، لوکس «SX» و سوپرلوکس برای زانتیا درنظر گرفته شد که موارد اختلاف در وجود ایربگ شاگرد و ایربگ هاي جانبی، ترمز ضد قفل و تزئینات چوبی کابین بود که مدل سوپرلوکس با 4 ایربگ تنها برای مدل 1800 عرضه شد.
با گشتی کوتاه در بازار، به سادگی می توان پی برد که محبوب ترین نسخه زانتیا، مدل 2 لیتری SX است که پرتیراژترین مدل آن نیز محسوب می شود. الان با در دست داشتن بودجه اي درحدود 25 الی 30 میلیون تومان می توان یک دستگاه زانتیای مدل 1386 به پایین در وضعیت قابل قبول فنی و ظاهری با کارکردی حدود 150 الی 200 هزار کیلومتر را خریداری کرد که مدلهای پیش از این سال، مزیت ناچیز بودن درصد داخلی سازی را دارند و عمده قطعات انها وارداتی است.
ضمن آن که طیف رنگ هاي خاص زانتیا را در نمونه هاي متعلق به این سالها می توان یافت. با افزایش بودجه تا مرز 50 میلیون تومان و حتی بیشتر، میتوانید سراغ زانتیاهای مدل بالا رفته و حتی نمونه کم کارکرد آخرین سال تولید یعنی مدل 89 را خریداری کنید. در برخی موارد نیز حتی مشاهده می شود که نمونه هاي کم کارکرد به اصطلاح بی رنگ مدل پایین نیز با قیمت هاي غیرعادی آگهی می شود.
آیا زانتیا انتخابی پردردسر است؟
با یک نگاه به فهرست مشکلات احتمالی یک زانتیای کارکرده و هزینه مورد نیاز برای رفع انها، می توان گفت زانتیا در شرایط فعلی کشورمان خودرویی پر دردسر است اما این دردسرها با رعایت چند نکته کمرنگ می شود. اولین مشکل، یافتن یک زانتیای حقیقتا سالم است. زانتیا به لطف قابلیت هاي حرکتی فراتر از کلاس خود و مجموعه فنی متفاوتش با سایر خودروها، در بیشتر موارد دارای کارکردی بالاست.
و توسط مالکان پیشین تحت فشار قرار گرفته و البته تصادفاتی را هم تجربه کرده است. قیمت بالای لوازم اصلی و کمبود تعمیرکار مسلط بر مجموعه فنی این خودرو موجب شده تا تعداد زیادی از زانتیاها از نظر فنی در شرایط مطلوبی نباشند، بنابر این در خرید یک زانتیای کارکرده حتماً کارشناس همراه شما باشد. سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا که مجموعه تعلیق، ترمز و فرمان این خودرو را راه اندازی می کند.
خاص ترین و البته حساس ترین بخش این خودرو است که درصورت سرویس منظم، دردسر خاصی ایجاد نکرده و رانندگی لذت بخشی را نیز بشما هدیه می کند اما درصورت عدم رسیدگی می تواند تبدیل به ناخوشایندترین بخش این خودرو شود. روغن مینرال موسوم به LHM سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا که همین حالا هر بطری توتال آن حدود 35 هزار تومان قیمت دارد، حدودا پس از 2 سال یا 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود.
با توجه به نبود پاک کننده هیدرولیکی توتال در بازار، توصیه می شود که LHM حتی در کیلومتر پایین تری عوض شود. تعویض LHM کاری ساده بوده و توصیه می شود منبع و فیلترهای آنرا هنگام تخلیه با نفت یا بنزین شستشو دهید. مجموعه شلنگ هاي هیدرولیک منبع LHM نیز از دیگر قسمت هایي است که متاسفانه تعداد زیادی از مکانیک ها با نصب بست هاي پیچ مهره دار شلنگ گاز به آن آسيب میزنند.
بنابر این پس از خرید خودرو درصورت مشاهده بست هاي شلنگ گازی «بست مهره دار» بلافاصله انها را باز کرده و با بست اصلی جای گزین کنید. مجموعه شلنگ پنج شاخه نیز درصورت خشک بودن، غیر اصلی بودن یا پیوندزدگی با شلنگ هاي دیگر توسط مکانیک ها «!» بهتر است هر چه سریعتر با نوع اصلی با قیمت حدودی 500 هزار تومان جای گزین شود. شلنگ هاي غیر اصلی بدلیل کیفیت پایین، توسط LHM از درون ذوب شده.
ودر نتیجه لایه اي از آلودگی درون کل سیستم هیدروپنوماتیک و شیرهای آن مینشیند. توصیه می شود هر 6 گوی سیستم تعلیق رابه صورت یکجا تعویض کنید تا سیستم به صورت استاندارد و صحیح کار کند. فشار نرمال گوی هاي تعلیق در محور جلو 55 ودر محور عقب 35 بار است که نوع IFHS تولید 2017 آن حدودا 85 الی 100 هزار تومان قیمت دارد.
پیرمرد مغرور
وجود نشتی در پمپ هیدرولیک، مسلما به آلترناتور و کلکتورهای آن خسارت میزند و تعویض اورینگ ها و کاسه نمد پمپ به همراه سرویس کامل آن «نظیر تعویض ساچمه ها» هزینه حدودی 250 هزار تومانی دارد. استفاده از کولانت هاي سنتزی قرمز، تاثیر مطلوبی روی عملکرد سیستم خنک کننده گذاشته و توصیه می شود که بررسی کنید مالک پیشین یونیت فن پژویی روی خودرو نصب نکرده باشد.
ودر صورت مشاهده بلافاصله یونیت رابا نوع اصلی زانتیایی «با قیمت حدودی 75 هزار تومان» جای گزین کنید. دیسک و صفحه هاي موجود در بازار برای زانتیا با قیمت حدودی 400 الی 600 هزار تومان، کارایی قابل قبولی دارند اما از نوع اصلی نیستند که با توجه به نایابی دیسک و صفحه اصلی و قیمت فضایی آن، جای گزین هاي قابل قبولی محسوب میشوند. هر دست لنت هاي اصلی در بسته بندی پژو سیتروئن و لیبل سایپا برای جلو حدود 140 ودر عقب 130 هزار تومان قیمت داشته.
و تسمه دینام اصلی دایکو 75 هزار تومان قیمت دارد که به همراه هرزگرد و سفت کن هاي اصلی هزینه حدودی 200 هزار تومانی رابه همراه خواهد داشت، هزینه اي مشابه قیمت کیت تایم اصلی. دسته موتورها هم عموما نیاز به تعویض دارند که قیمت مجموعه 3 عددی انها حدود 80 هزار تومان است.
جمع بندی
با یک نگاه به فهرست هزینه هاي حدودی قطعات مصرفی زانتیا که پس از خرید به تعویض نیاز دارند ودر نظر گرفتن اجرت سرویس ها می توان گفت که یک زانتیای کاملا سالم از نظر فنی، پس از خرید هزینه اي 3 الی 4 میلیون تومانی رابه همراه خواهد داشت. در صورتی که تمامی لوازم از نوع اصلی و یا غیر اصلی مرغوب باشد، هزینه اي که تقریباً هر خودروی دست دوم دیگر و حتی گاهی صفر کیلومتر وطنی «!» پتانسیل آنرا دارد که بشما تحمیل کند.
بنابر این نمیتوان چندان آنرا پر دردسر دانست اما درنظر داشته باشید با توجه به فراوان بودن قطعات غیر اصلی و البته کمبود مکانیک مسلط به زانتیا خصوصا در شهرستانها، دردسر سرویس و تعمیرات زانتیا خصوصا در هنگام بروز خرابی هاي جدی و یا وقوع تصادف نسبت به سایر هم رده هاي خود بیشتر است.
بنابر این اگر برای شما ارزش دارد که با قیمتی معادل یک دستگاه 206 صفر کیلومتر، سواری زانتیا «که نرمی و تعادل آن گاهی در خودرو های چند صد میلیونی بازار مشاهده نمیشود» را تجربه کنید، بی شک خرید یک دستگاه زانتیای دست دوم و هزینه هاي صورت گرفته برای آن ارزش خواهد داشت ودر غیر این صورت در قیاس با خودرو های دست دوم بی آزارتری چون هیوندای ورنا و تندر 90، پردردسر خواهد بود.